Slikfatter Espersen til pigen, der lige er væltet på sin cykel foran slikbutikken:

“Jeg har overhovedet ingen mistanke om, at du har stjålet slik fra min butik. Men jeg vil gerne lige tjekke dine lommer alligevel! Det har du vel ikke noget imod?”

Søren Espersen (DF) har gudhjælpemig foreslået at tjekke de flygtende fra krigen i Libanon en ekstra gang for socialt bedrageri. Dansk Socialrådgiverforenings formand Bettina Post kakder forslaget ondskabsfuldt og overflødigt [Politiken], og mener at det vil forhøje muren mellem danskere og nydanskere. I et interviewuddrag, der findes på Politikens web-nyheder udtaler Espersen samtidig følgende helt latterlige påstand om danskerne, der sidder i Libanon lige nu:

“Jamen jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen af dem, der overtræder reglerne. Så jeg synes, at de vil synes, at det er en god idé. De har da givetvis sagerne i orden, når de tager afsted.”

Hmmmmm. WHAT???? Hvorfor, ja hvorfor, ønsker salig Espersen så at få disse bedrageritjek foretaget?

Beskæftigelsesminister og chef-ideolog Claus Hjorth Frederiksen “afviser imidlertid forslaget”, men opfordrer alligevel tvetunget kommuner og a-kasser til at “være opmærksomme på, om de evakuerede danske statsborgere fra Libanon har gjort sig skyldig i socialt bedrageri.” [Politiken i dag].

Hvilken skønsom facon, retorisk at lægge afstand til DF som forslagsgiver, men samtidig reelt efterkomme DF’s forslag.

Ingen lignende krav blev fx rejst i forbindelse med Tsunamikatastrofen i 2004. Her henviser DF blot til forskelle i antal evakuerede. Espersen trækker åbenbart en eller anden grænse et sted mellem 300 (i 2004) og 7.000 (Espersens forventede antal evakuerede fra Libanon).

One response »

  1. […] Jeg gad vide om salig Espersen nogen sinde besøgte Mazen’s blog [se det relevante permalink] […]

Leave a Reply

