pia.jpg

Jeg har været ude at rejse på Internettet. Her finder man så meget spændende information. Jo jo, jeg ved det godt – at vi ikke skal tage alt på nettet for gode varer. Jeg har lige besøgt en hjemmeside der måske tilhører denne kategori. Den har ellers mange besøgende, og faktisk tjener den som mødested og oplysningskilde for Danmarks tredjestørste parti. Det er www.danskfolkeparti.dk. For mig er den mere en kilde til stor forundring, og jeg kan varmt anbefale den, som sådan.

Der var engang, hvor den lokale præst koncentrerede sig om at prædike kristendommens budskab, tage sig af sine sognebørn og agere sjælesørger i ny og næ.

Sådan skriver DF’s formand Pia fx i sit ugebrev på partiets hjemmeside den første dag i 2007. Jeg tror at hun gerne vil tilbage til tiden før Søren Banjomus. Jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed. Men det lader til at Pia ikke rigtig ved hvad præsterne har sagt på deres prædikestole før i tiden. Dengang hvor de også fungerede som de små samfunds psykologer, lærere, filosoffer, læremestre og så selvfølgelig som talerør mellem sognebørnene og manden i det høje med det lange skæg.

Pia harcelerer over danske præsters kritik af Regeringens udlændingepolitik; en kritik, der ofte er blevet rejst fra prædikestolene under de velbesøgte julegudstjenester. Jeg har også selv som sognebarn hørt kritikken engang jeg var i Guds Bolighus til jul. De er besværlige, de præster. Pia undrer sig over, at præsterne ikke bare vil anerkende, at Udlændinge-”service” afviste nogle irakiske asylansøgere, når nu de folkevalgte allerede har bestemt udlændingepolitikken hertillands. Når man er politiker som Pia må det være rigtig besværligt, at de har deres egne meninger, præsterne. Særlig omkring jul, hvor kirkerne fyldes til randen af julegrise.

I Danmark har vi hverken mullah- eller præstestyre. Vi har demokrati.

Det er jo sandt nok. Og det er altså Pias argument for at præsterne skal holde mund og makke ret… Jeg tror ikke, jeg selv ville vælge at henvise til demokratiet, hvis jeg ville kontrollere nogle borgeres opførsel? Men jeg hedder jo heller ikke Pia, som ellers har kæmpet en brav kamp for ytringsfriheden i 2006.

Ville det mon være federe, hvis Pia kunne styre præsterne? Begrebet præstestyre kunne så få en renæssance – et dansk alternativ, hvor det ikke er præsterne, der som i Iran styrer landet, men derimod folkevalgte som Pia, der styrer præsterne!

Vi springer lige videre til en anden underfundig overskrift i DF’s principprogram. Jeg synes mest det ligner en trykfejl, eller tager jeg fejl?

Danmark er ikke et indvandrerland og har aldrig været det.

Det kan næsten ikke være en trykfejl, vel? Det er jo en overskrift i et dokument fra 2005 i et principprogram, som man må forvente, DF har gennemtygget mange gange. Nu er jeg jo ikke webmaster for DF, men hvis jeg var, ville jeg nok lige har tjekket med en historiker først! DF fremlægger indvandring som et nyt fænomen i Danmark. Men er Danmark ikke navngivet af danerne, som indvandrede hertil fra det vi i dag kalder Sverige? Var der ikke også massiv indvandring til Dansken i middelalderen? Osv.?

Måske ville det være rettidig omhu, hvis vi fra i dag af begyndte at betegne etniske danskere som landets indvandrerflertal! Det ville endda være politisk korrekt. Jeg tror, det ville have en rigtig god signalværdi, ikke bare overfor andre indvandrere – de etniske mindretal – men egentlig også overfor EU, som længe har set strengt efter Regeringens stramme indvandrerpolitik.

Det er selvfølgelig nemmest at lade være med at tjekke historiens begivenheder, men hvis jeg skulle give partiet et godt råd med på vejen, så skulle det være lige at tjekke op på landets historie – om bl.a. indvandringens Danmarkshistore, men også om præsternes rolle og funktion.

Jeg tror faktisk ikke det er en fordel for et politisk partis troværdighed, hvis et spirende medlem ikke finder hjemmesiden troværdig. Det virker jo trods alt underligt, hvis det er meningen at fordreje landets historie, når nu man har som erklæret formål ”hævde Danmarks selvstændighed, at sikre det danske folks frihed i eget land samt at bevare og udbygge folkestyre og monarki.” Det lyder jo som en sag der bør tages alvorligt. Jeg ved ikke hvad jeg skal tro om resten af partiprogrammet – også selvom jeg ikke er et potentielt medlem af DF.

Måske er det bare mig, men det ville heller ikke rigtig fungere, hvis der på www.kronprinseparret.dk stod

Danmark har ikke en konge, og har aldrig haft det.

Nej, vel?

Hvis du har lyst til at undre dig, skal du bare besøge Dansk Folkepartis hjemmeside. Jeg kan varmt anbefale den.

[DF kunne da godt have oplyst om fx den her: Østergaard, Bent: Indvandrernes Danmarkshistorie. København, 1983]

[klumme]

Leave a Reply

