latte21.jpgHvordan kan det være, at glas og underkop aldrig passer sammen på caféerne? Et hurtigt studie i utilfredsstillende dansk designkunst fra cafélivet giver ingen svar. Derfor tilbyder jeg her en ydmyg gratisservice til dansk design. For nylig besøgte jeg nemlig Danish Design Center i København. Kreativitetens vugge. Idéernes gydeplads. Jeg fik i hvert fald en idé, som jeg nu vil dele med verden. Og jeg takker ærbødigt designcentret for værtskabet til min idé.

I designcentrets café Dansk, bestilte jeg traditionen tro en café latte til min frue. Havde det bare været en sædvanlig café, ville jeg bide det i mig, som sædvanlig. Men på et selvudnævnt centrum for design? Min skuffelse var stor. Ikke engang her var der tænkt over det tilsyneladende banale problem. Der må gøres noget.

Jeg er en café latte-prins. Indrømmet. Antallet af café latter der har passeret mit svælg er måske i overkanten. Men der har længe været et problem, som må være i offentlighedens interesse at løse. Og du kender det med garanti. Det er diameter-problemet!

Det er det høje glas fyldt med dampende café latte, den er gal med. Gal, fordi det placeres på en underkop, hvis fordybning er dimensioneret til en lillebitte espresso-kop – ikke et stort, robust IKEA-glas! Måske er det så underkoppen, den er gal med? Den er svær… Nej, måske handler det om at tingene fungerer bedst, hvis de passer sammen?

Måske er det bare mig, men med en tømmermand bankende på kraniets inderside kan det godt virke angstprovokerende at fragte et skoldhedt glas på en isglat underkop i bare få meter lang vandret bane. Selv den mindste grovmotoriske fejlberegning af mine lemmers bevægelse kunne forårsage katastrofen: Endnu et glas på gulvet. Efterfulgt af ydmygelse, forlegenhed, tab af stolthed og status som fuldbårent medlem af mellemklassens café latte folk. Der må gøres noget.

Til caféhyggen hører lidt varm koffein. Så langt er både sociologer, arkitekter og designere med. Men jeg troede faktisk, det var en almindelig dyd at formgive ting, så de passer sammen. Egentlig et meget fornuftigt princip. Men designerne har ikke opdaget det. Så nu gør jeg noget proaktivt ved det. Designbranchen må altså godt betragte dette som en gratis designservice, der tjener et højere formål. Nemlig at gøre livet lettere for alle os stakkels café-gængere, som daglig sætter vores dyre forbrugeraftryk på økonomien hos Dansk Handel og Service’s cafémedlemmer. Og bare rolig. Jeg er ikke ude efter et nyt patent eller mønsterbeskyttelse. Bare et råd.

Ikke at det er nyt, eller særlig originalt. For nogle designere har allerede tænkt tanken! Tag nu fx pap-holdere til fadølskrus. Eller bare æggebægre, der passer til hønseæggenes diameter. Genialt! Diametrene passer sammen!
Jeg spildte i et rent lykketræf ikke kaffen ud over min kone, og bevarede min stolthed. Men en ny idé blev undfanget. Forestillingen om at udvikle et design så udspekuleret, at underkoppen forneden passer til glasset foroven, har hidtil ikke set dagens lys. Før nu – i al beskedenhed.

[klumme]

2 responses »

  1. Schioldann says:

    Sådan – der fik de den! Hvis du ikke med det samme får en kontrakt på produktion af disse ‘Latte – bægre’ står verdenen ikke længere…

  2. Claus says:

    Måske skulle du ligge din idé her:

    –>> http://www.linkup-cph.dk/

    Held og lykke….

    C😀

Leave a Reply

